مشارکت مکتوب لژیون خانم شبنم- لژیون شانزدهم
پنجشنبه 14 فروردین 1399 ساعت 04:16 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست همسفر مونا (لژیون هجدهم) | ( نظرات )
 تعدادی از رهجویان کمک راهنمای محترم سرکار خانم شبنم (لژیون شانزدهم) در خصوص "دستور جلسه دانایی، دانایی موثر و سواد " مطالبی ارائه نمودند که به صورت مشارکت مکتوب تقدیم شما عزیزان می‌گردد.
سلام دوستان صدیقه هستم یک همسفر
همان‌طور که می‌دانیم دانایی مثلثی دارد که با تفکر، تجربه و آموزش همراه است. تفکر یک حرکت است که برای پیدا کردن مجهولات، یا پیدا کردن مبدا که بوسیله آموزش و شناخت بدست می‌آید که این کار بوسیله عقل انجام می‌شود. تجربه یک اتفاق است که ما با تمام وجود آن را حس می‌کنیم، که خود این حس اولین قدم هست برای استفاده کردن از قوه‌ی عقل. در آموزش ما می‌توانیم از کسی که قبلاً  این مسیر را طی کرده کمک بگیریم. آن شخص چون به دانایی رسیده می‌تواند ما را با مسیر آشنا کند و راه را به ما نشان بدهد.
دانایی یعنی دانستن و من همیشه می‌گویم می‌دانم! پس چرا در زندگی و رفتارم مشکل دارم؟ چون‌که مثلث دانایی‌ام مختلف الاضلاع است. مثلث دانایی موثر که اضلاعش همان تفکر، تجربه و آموزش است البته به شکل مساوی و اگر یک ضلع آن مساوی با اضلاع دیگر نباشد دانایی ما نمی‌تواند یک دانایی موثر باشد. میزان دانائی موثر در نوع برداشت ما از جهان بیرونی تاثیر دارد. در مثلث دانایی موثر ما می‌دانیم که کار اشتباه است و انجامش نمی‌دهیم، اما در مثلث دانایی فقط می‌توانیم تشخیص بدهیم درست و غلط بودن را. اما نمی‌توانیم اجرایی‌اش کنیم. موضوع سواد هم می‌تواند باعث پیشرفت انسان در دانایی و دانایی موثر باشد و هم می‌تواند باعث تخریب باشد.
نقل از کتاب 60 درجه زیر صفر: علم کم انسان را از خداوند دور می‌کند، و چون ما می‌خواهیم با روشنایی‌ها آشنا بشویم باید از سواد به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم برای رسیدن به اندیشه انسانی.

سلام دوستان نسرین هستم همسفر
بنا به گفته سردار میزان دانایی به سواد نیست، به تمدن نیست، بلکه به انسانی اندیشیدن است، چه بسا انسان‌هایی بوده‌اند، که دارای سواد و مدارک بالای تحصیلی بودند ولی وارد دنیای اعتیاد شده‌اند، بنابر این دانایی به سواد نیست. ولی ممکن است کسی سواد نداشته باشد ولی دانا باشد.  انسان دانا بصورت کلی کسی است که دارای قوه‌ی تشخیص می‌باشد.
تعریف دانایی در جهان‌بینی این‌طور است که دانایی تشخیص ماهیت اصلی خواسته‌ها می‌باشد و همین مثلث دانایی که عبارت است از تفکر، تجربه و آموزش. هر چقدر داناتر باشیم قدرت تشخیص  ماهیت خواسته‌ها‌یمان بیشتر است. کسانی که وارد تاریکی‌ها و ضدارزش‌ها می‌شوند فرآیند رشد دانایی آن‌ها متوقف  شده است. در مقوله دانایی باید سه ضلع با هم رشد کند اگر چه نیروهای منفی  و بازدارنده بر روی سه ضلع کار می‌کند ولی اگر مانع رشد یک ضلع هم بشود کار برای ما دشوار می‌شود و باید سه ضلع بصورت موازی با هم رشد کند. نیروهای بازدارنده بیشتر دانایی موثر را مورد هدف قرار می‌دهند، زیرا برای آن‌ها عدم توانایی در انجام عمل سالم می‌باشد، قدرت تشخیص در مرحله دوم است که مربوط به دانایی می‌باشد.

سلام دوستان ناهید هستم همسفر
 تعریفی که در جهان‌بینی از دانایی داریم این است که اضلاع دانایی از سه ضلع تشکیل شده است (تفکر، تجربه، آموزش). که علامت آن در اندیشه و تفکر ما است. اگر در مقوله‌ای به اندازهٔ کافی تفکر داشته باشیم می‌توانیم بگوییم به دانایی رسیده‌ایم. اگر این اضلاع مساوی باشد، دانایی موثر می‌شود و اگر اضلاع کوچک یا بزرگ باشد دانایی موثر نیست. برای رسیدن به دانایی موثر باید از دانایی بگذریم و دانسته‌های ما زمانی ارزش پیدا می‌کند که به دانایی موثر برسیم، یعنی بتوانیم به آن عمل کنیم. سواد میزان دانایی نیست. ممکن است کسی بی‌سواد باشد، اما در تفکرات او نشان از دانایی می‌بینیم و ممکن است کسی با سواد باشد اما رفتارهایی داشته باشد که نشان دانایی نباشد.
این دانایی است که می‌گوید چه چیز درست یا نادرست است.  وقتی دانایی را به فعل درآوریم می‌شود دانایی موثر، که در درون مثلث دانایی قرار دارد. دانایی به سواد نیست، به سن و لباس هم نیست، باید انسانی اندیشید.
دو نوع دانایی داریم : خاص و عام.
خاص یعنی یک فرد در یک رشتهٔ خاص به دانایی می رسد ولی عام روابط عمومی می‌باشد. در دانایی موثر ما علاوه بر تشخیص درستی و نادرستی آن‌ها می‌توانیم آن‌ها را به انجام برسانیم ولی در دانایی تنها قادر به تشخیص هستیم و هیچ‌گونه انجامی صورت نمی‌گیرد. مثلاً: من می‌دانم که دروغ بد است ولی دروغ می‌گویم. برای این‌که به دانایی موثر برسیم نیاز به آموزش داریم .

سلام دوستان سمیرا هستم همسفر
علامت دانایی سواد نیست، متمدن و امروزی بودن نیست، لباس‌های شیک پوشیدن و همگام با دنیا بودن نیست. علامت و نشانه‌های دانایی در اندیشه و تفکر ماست. اکثر انسان‌ها دارای مثلث بزرگ دانایی هستند ( تفکر،تجربه و آموزش).
یعنی بسیاری از مسایل را می‌دانند، مثلث دانایی موثر در درون مثلث دانایی قرار دارد و خیلی کوچک است و میزان آن به مراتب کمتر از میزان دانایی است. البته مسیر رسیدن به دانایی موثر از دانایی غیر موثر است و از آن می‌گذرد و ادامه‌ی مسیر به دانایی موثر می‌رسد.
سواد تنها نیز کافی نیست باید همگام دانایی موثر پیش رود تا کار آیی داشته باشد.

رابط وبلاگ: همسفر مریم لژیون خانم شبنم (لژیون شانزدهم)
ارسال: همسفر مونا لژیون خانم نسیم (لژیون هجدهم)
همسفران نمایندگی آکادمی


Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: مشاركت مكتوب،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic