مشارکتِ مکتوبِ لژیونِ خانم مریم - لژیون نوزدهم
سه شنبه 12 فروردین 1399 ساعت 10:00 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست همسفر فخری (لژیون یازدهم) | ( نظرات )
 تعدادی از رهجویان کمک‌راهنمای محترم سرکار خانم مریم (لژیون نوزدهم) در خصوص دستور جلسه هفتگی "دانایی، دانایی موثر،سواد"مطالبی ارائه نموده‌اند که به‌صورت مشارکت تقدیم شما عزیزان می‌گردد.

سلام دوستان مریم هستم همسفر:

انسان دانا؛ انسانی است که خواسته‌هایش را با تفکر انتخاب کند و به مرحله اجرا بگذارد. ازآنجایی‌که دانایی نگهبان قلعه عقل است و مانند یک فیلتر عمل می‌کند و اجازه ورود خواسته‌های نامعقول نفس به قلعه عقل را نمی‌دهد؛ اما اگر این میزان دانایی کم باشد تشخیص ماهیت خواسته‌ها دچار اشتباه می‌شود و این امر همان نادانی است، چون نفس خواسته‌های نامعقول و نادرست خود را به بهترین شکل در ذهن تصویرسازی می‌کند و اگر در این زمان و گردهمایی ضعیف باشد نمی‌تواند تشخیص دهد که این خواسته نامعقول است و نتیجه آن‌یک فرمان نادرست از طرف عقل است و تعریفی که در جهان‌بینی از دانایی داریم این است. مثلثی است که از سه ضلع تفکر، تجربه و آموزش تشکیل‌شده است، زیرا برای رسیدن به دانایی ما به تفکر و آموزش نیازمندیم.

در دانایی اضلاع مثلث تفکر، تجربه و آموزش باهم برابر نیستند ممکن است یکی زیاد و یکی کم باشد همین امر باعث می‌شود ما نتوانیم به دانایی و یا دانسته خود عمل کنیم، اما زمانی که مثلث دانایی ما متساوی‌الاضلاع باشد و سه ضلع دانایی در حد مطلوب و یکسان رشد کرده باشد ما می‌توانیم به دانسته‌های خود عمل کنیم و این می‌شود دانایی مؤثر.

سلام دوستان سمیه هستم همسفر:

ما می‌دانیم که مثلث دانایی سه ضلع دارد تفکر و تجربه و آموزش.

 انسان دانا با تفکر خواسته‌هایش را انتخاب می‌کند و سپس با تفکر تصمیم می‌گیرد که این خواسته را به مرحله اجرا بگذارد. عقل انسان مانند یک قلعه عمل می‌کند و دانایی نگهبان آن قلعه است و این نگهبان اگر معقول باشد و با درایت عمل کند اجازه ورود خواسته‌های نامعقول را به قلعه یا همان عقل نمی‌دهد. انسان دانا خواسته‌های معقول و نامعقول را در ذهن خود تصویرسازی می‌کند و سپس آن‌ها را از هم جداسازی می‌کند. اگر دانایی کم باشد دچار مشکل و بحران می‌شود که این منجر به نادانی می‌گردد که این فرمان از طرف عقل انسان صادر می‌شود.

ما در جهان‌بینی دانایی و دانایی مؤثر داریم. در دانایی همیشه این سه ضلع باهم برابر نیستند و اگر بخواهیم به دانایی برسیم اول باید تفکر کنیم بعد آموزش ببینیم و در این آموزش تجربه‌های لازم را کسب کنیم تا به دانایی مؤثر که سه ضلع آن باهم به یک اندازه رشد کردند و باهم برابر هستند، برسیم.

سلام دوستان ناهید هستم همسفر:

در مورد دانایی مؤثر مطالبی را عزیزان ذکر کردند و آنچه برای من جالب بود این است که اضلاع مثلث دانایی باید به‌طور هماهنگ رشد کند اگر هماهنگی و میزانی وجود نداشته باشد مثلث دانایی درست شکل نخواهد گرفت.

پس رشد تجربه، تفکر و آموزش باید به‌طور برابر باشند. مسئله دیگر رشد دانایی است که همه نیروهای بازدارنده تلاش می‌کنند تا سدی باشند برای رشد دانایی مؤثر ما. هرقدر دانایی ما بدون تغییر باشد و نهادینه نشده باشد، مدام فریب نیروهای بازدارنده را می‌خوریم و از راه عقب می‌مانیم.

سلام دوستان زهرا هستم همسفر:

 در جهان‌بینی، ما به دنبال یادگیری قوانین زندگی هستیم. اولین کار کسب اطلاعات در هر علمی است که به دانایی برسیم تا در مرحله بعد به دانایی مؤثر تبدیل شود.

 دانایی مؤثر یعنی هر چیزی که یاد گرفتیم به مرحله عمل برسانیم مثل‌اینکه ما میدانیم غیبت کردن گناه است و علم این کار را داریم و تفکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که کار بدی است ولی عمل کردن آن مهم است و اگر عمل کنیم یعنی به مرحله دانایی مؤثر رسیدیم و اگر عمل نکنیم یعنی به دانایی مؤثر نرسیدیم. اضلاع مثلث دانایی شامل تفکر و تجربه و آموزش است و اگر این سه ضلع باهم مساوی باشند و ما به آن عمل کنیم به مرحله دانایی مؤثر رسیدیم و اگر با آموزش جهان‌بینی به قدرت تفکر و قدرت اعتمادبه‌نفس و قدرت ایمان برسیم ما می‌توانیم قدم به مرحله دانایی مؤثر بگذاریم.

سلام دوستان سعیده هستم همسفر:

خِرَد، داشتن دانش، شعور، فهم، تجربه و بصیرتِ اکتسابی و نیز فهم ذاتی به همراه قابلیت به کار بستن آن‌هاست. در بسیاری از دین‌ها و فرهنگ‌ها بر اهمیت خرد تکیه شده‌ است و از فضایل به شمار رفته است. همچنین لازم به ذکر است که عده‌ای از ادیبان و نویسندگان به تفاوت میان خرد و هوش تأکید داشته و بر این باور بوده‌اند که خرد اکتسابی و هوش مادرزادی است و نمی‌توان آن‌ها را یکی دانست. عده‌ای نیز میان خرد و عقل هم تفاوت قائل شده و عقل را لطمه پذیر از خرد دانسته‌اند؛ بنابراین می‌توان نزدیک‌ترین واژه به خرد را "دانایی" دانست.

دانایی شامل مجموعه‌هایی از ایده و تجسم، روش و تجربه، منطق، فلسفه و حکمت، همراه دانش و اطلاعات است. دانایی شکلی از آموزش و رشد اندیشه در مراحل مختلف است که باید از ابتدای زندگی با آن آشنا شد. مهم‌ترین بخش رشد و تکامل دانایی‌فردی، آموزش دادن افراد در ابعاد مختلف می‌باشد.

درصورتی‌که نسبت به آموزش دانایی افراد در کلیه ساختار اجتماع پرداخته نشود، جامعه اشخاصی خواهد داشت که چون کامپیوتر، دانش و اطلاعات دارند ولی فاقد دانایی هستند. درنتیجه ایده‌ای شکل نمی‌گیرد، تجسمی ابراز نمی‌گردد، تجربه‌ای اندوخته نمی‌شود، منطق و فلسفه و حکمتی نخواهد بود. بعد از کسب اطلاعات و رسیدن به دانایی در خصوص هر علمی، مرحله بعد "دانایی مؤثر " است.

 یعنی هر چه یاد گرفته‌ای باید به مرحله عمل برسد. این مرحله واقعاً سخت است. مثلث دانایی شامل سه ضلع تفکر، آموزش و تجربه است. کسی هست که یک‌عمر تفکر کرده و یک‌عمر آموزش‌دیده است اما اگر نتواند از آن استفاده کند و در زندگی آن را تجربه نماید و به عمل برساند دانایی او مؤثر نیست. کسی که فکر کرد و آموزش دید وقتی داخل تجربه برود مثلثش کامل می‌شود. دانایی مؤثر به‌نوعی همان "مدیریت دانایی " است؛ یعنی فرآیندی که در طی آن اطلاعات ارزشمند را پیدا و آن را به دانش لازم و ضروری برای تصمیم‌گیری و عمل تبدیل می‌کند.

سواد تعریف‌های مختلفی دارد که در طی قرن گذشته تغییرات بسیاری کرده است. اولین تعریفی که از سواد در اوایل قرن بیستم ارائه شد، صرفاً به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف بود.

در اواخر قرن بیستم، سازمان ملل تعریف دومی از سواد را ارائه کرد. در این تعریف جدید، علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری، توانایی استفاده از رایانه و یاد داشتن یک‌زبان خارجی هم اضافه شد.

سازمان ملل در دهه دوم قرن 21، بازهم در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف سوم کلاً ماهیت سواد تغییر یافت. ۱۲ مهارت اعلام شد که داشتن این توانایی‌ها و مهارت‌ها مصداق باسواد بودن قرار گرفت. بدین ترتیب شخصی که در یک‌رشته دانشگاهی موفق به دریافت مدرک دکترا می‌شود، حدود 5 درصد باسواد است. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

سواد عاطفی، ارتباطی، مالی، رسانه‌ای، تربیتی، رایانه‌ای، سلامتی، نژادی و قومی، بوم‌شناختی، تحلیلی، انرژی، علمی. ازآنجاکه باسواد بودن به یادگیری این مهارت‌ها وابسته شد، قاعدتاً سیستم آموزشی کشورها هم باید متناسب با این مهارت‌ها تغییر رویه بدهد.

چهارمین تعریف سواد که توسط یونسکو به‌صورت رسمی اعلام شد کامل‌ترین تعریف است. در این تعریف " علم با عمل معنا می‌شود." درواقع این تعریف مکمل تعریف قبلی است زیرا صرفاً دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست.

در این تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر، ملاک باسوادی قرارگرفته است یعنی شخصی باسواد تلقی می‌شود که بتواند با استفاده از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند. همان‌طور که در بررسی‌ها مشاهده می‌شود دنیا به سمت دانایی مؤثر درحرکت است.

گردآورنده: همسفر سیما رابط وبلاگ لژیون نوزدهم

همسفران نمایندگی آکادمی

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: مشاركت مكتوب،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic