کارگاه آموزشی مجازی وادی هفتم به استادی آقای امین
جمعه 23 اسفند 1398 ساعت 08:11 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست نماینده همسفران (همسفر زری) | ( نظرات )
پنجمین جلسه از برگزاری کارگاه‌های آموزشی مجازی عمومی همسفران و مسافران روز سه‌شنبه 20 اسفندماه 98 در نمایندگی آکادمی با استادی جانشین بنیان کنگره 60 و دیده‌بان محترم جهان‌بینی، نگهبان خانم فاطمه و دبیری خانم لیلا با دستور جلسه "وادی هفت و تأثیر آن روی من" رأس ساعت 16:30 برگزار گردید.


سخنان استاد:

ان‌شاءالله همگی عزیزان که در شهرهای مختلف هستند خوب و سلامت باشند و خواسته‌ام برای ایشان سلامتی است و به هر صورت آموزش کنگره ادامه دارد و ان‌شاءالله هم این شرایط به‌زودی به حالت عادی خودش برگردد و تا آن موقع ما هم سعی می‌کنیم که طبق روال آموزش خودمان را ادامه بدهیم. در مورد وادی هفتم که می‌گوید رمز و راز کشف حقیقت در دو چیز است یکی یافتن راه و دیگری آنچه برداشت می‌نماییم. وادی‌های کنگره درواقع قوانینی است که با رعایت آن‌ها شرایطی پیش می‌آید که انسان بتواند از عمق تاریکی‌ها خارج شود و اگر انسان هرکدام از این قوانین را یاد نگیرد، خارج شدن و تغییر کردن و تبدیل‌شدن به موجود دیگر عملاً یا غیرممکن است و یا با سختی بسیار زیادی همراه خواهد شد. وادی هفتم درباره مفهوم حقیقت و کشف حقیقت و رمز و راز صحبت می‌کند. حقیقت آن چیزی است که، بوده، هست و خواهد بود. از طرفی می‌دانیم که علم چیزی جدایی از حقیقت نیست و علم همان قوانین تغییر، تبدیل و ترخیصی است که در کل هستی جاری است. بنابراین می‌شود این برداشت را کرد که، اگر انسان بخواهد تغییر کند، بایستی علم یاد بگیرد و برای اینکه علم یاد بگیرد بایستی حقیقت یک موضوع را بتواند درک کند و در غیر این صورت کار خیلی سخت می‌شود. حقیقت و علم قوانینی هستند که بر راستی و درستی دلالت می‌کنند. بزرگان قدیم شعری داشتند که می‌گفت:

ز نیرو بود مرد را راستی              ز سستی کژی زاید و کاستی

یعنی راستی و راست بودن را هم عرض با توانمند بودن و قدرتمند بودن دانسته‌اند. به‌طور مثال ستونی که کج باشد حتی اگر قطور باشد، نمی‌تواند بار زیادی را تحمل کند و ممکن است با فشار کمتری فرو بریزد ولی ستونی که کاملاً صاف و تراز است حتی اگر قطر کمتری نسبت به ستون قبلی داشته باشد می‌تواند بار بیشتری را تحمل کند. به‌عبارت‌دیگر ستون زمانی قوی‌ترین حالت خودش را دارد که کاملاً صاف و عمود باشد. حقیقت و راستی و درستی هم، دقیقاً همین‌طور است. انسان وقتی در مسیر راستی و درستی قرار می‌گیرد مثل این ستون است که هرلحظه می‌گذرد عمودتر و صاف‌تر می‌شود. درنتیجه قدرت و توانش افزون می‌گردد. بنابراین می‌توان این‌گونه گفت که قوی‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که با راستی و صداقت حرکت می‌کنند. پس اگر انسان دانش و استعداد زیادی داشته باشد ولی در مسیر زندگی از صراط مستقیم خارج شود و شروع به دروغ گفتن و حرکت در مسیر ضدارزش‌ها بکند این فرد با اینکه استعداد زیادی دارد ولیکن قدرت خیلی کمی خواهد داشت. کلام‌الله مجید می‌فرماید: بین شما جنگ به وجود نیامد مگر زمانی که به شما علم داده شد و بعد آن شما شروع کردید به حسادت کردن و رقابت کردن با یکدیگر. یعنی می‌فرماید از زمانی که شما شروع به رشک و رقابت نمودید از همان زمان هم مشکلات بین شما شروع شد. ما در کنگره سال‌هاست که علم و دانش و جهان‌بینی را آموزش می‌بینیم و خیلی مطالب کاربردی توسط آقای مهندس برایمان شکافته شده است. آموزش کاربردی این مطالب بود که باعث خروج ما از دنیای تاریکی‌ها و شناخت علم اعتیاد شد و آموختیم که چگونه با یکدیگر رفتار کنیم و در خانواده چطور برخورد کنیم و چگونه با آرامش کنار هم زندگی کنیم. این مرحله اول یعنی کسب علم بود که ما سپری کردیم. اینک به مرحله دوم رسیدیم. مرحله دوم چیست؟ مرحله دوم آن رشک و رقابتی است که ممکن است بین ما اتفاق بیفتد. اگر انسان بتواند از این دو مرحله عبور کند به عقیده من می‌تواند به خیلی از مسائل و حقایق و موضوعات پی ببرد. در کنگره ما یا آموزش می‌گیریم یا آموزش می‌دهیم یعنی یا شاگرد هستیم یا معلم. هرکدام از این‌ها یک جایگاهی دارد. گرچه ما در کنگره معتقد هستیم که معلمی که تدریس می‌کند خودش هم در حال آموزش گرفتن است. حال در اینجا دیدگاهی داریم که می‌توانیم از زاویه استاد به قضیه نگاه کنیم و یک‌زمان می‌توانیم از زاویه شاگرد به قضیه نگاه کنیم. باید ببینیم که ما در این مرحله که کشف رمز و راز حقیقت را انجام می‌دهیم الان در کدام جایگاه هستیم. جایگاه شاگردی یکسری چیزها را می‌طلبد و جایگاه استادی هم یکسری چیزها را می‌طلبد. جایگاه استاد این است که وقتی تدریس می‌کند علاوه بر این‌که با تمام دقت در حال آموزش دادن است، هیچ‌وقت فکر نمی‌کند که دانای مطلق است و به‌واسطه درسی که به شاگرد می‌دهد می‌تواند در سایر مسائل او نیز ورود کند و در همه مسائل آن‌ها کنترل داشته باشد. معلم اگر در تدریس خود دچار اشتباهی گردد باید اشتباه خود را اصلاح کند و این حس یعنی این‌که من هیچ‌گاه خود را دانای مطلق نمی‌دانم. به عقیده من معلم کسی نیست که همه‌چیز را می‌داند بلکه معلم کسی است که توانایی این را دارد که چیزی را که می‌داند به ساده‌ترین شکل و قابل‌فهم‌ترین حالت ممکن به مخاطب خود منتقل کند. در این صورت اگر شاگرد از معلم خود سؤالی بکند و او جوابش را نداند دیگر سعی نمی‌کند که با سخنان بی‌ربط و بی‌محتوا پاسخی به وی داده باشد بلکه خیلی راحت می‌گوید نمی‌دانم یا باید بیشتر فکر کنم و در این صورت است که یک رابطه بسیار خوب دوطرفه بین استاد و شاگرد برقرار خواهد شد.

اما شاگرد بایستی قدرشناس باشد یعنی معلمی که چندین ماه برای او وقت گذاشته و مطالب بسیاری را به وی آموخته است و ایراداتی از او گرفته که باعث شده مسیر زندگی‌اش تغییر کرده و هموار گردد و یکسری از گره‌هایش بازشده است، حال یکجایی معلم حرف اشتباهی زده است و یا سخنی گفته که برخلاف میل او بوده است. اینجا شاگرد نباید روی تمام خوبی‌های استادش خط بکشد و خوبی‌ها و گذشت‌های او را نادیده گرفته و هرکجا رفت پشت سر استادش حرف بزند و از او ایراد بگیرد؛ چرا که اگر این‌گونه باشد بدون شک شاگرد فردی ناسپاس و کافر خواهد بود که نتیجه کارش این می‌شود که ناخواسته از آن آموزش محروم می‌گردد و معلم را از او خواهند گرفت. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ما بایستی شاگرد خوبی باشیم تا بتوانیم روزی معلم خوبی شویم. آقای مهندس می‌فرمایند: خیلی از انسان‌ها حقیقت را چیزی تعریف می‌کنند که به نفعشان است یعنی هر موقع به نفع منافعش بود می‌شود حقیقت و هر زمان به نفع منافعش نبود می‌شود دروغ و ناراست. اینجا همان‌جایی است که معلم چیزی می‌گوید که به مزاج شاگرد خوش نمی‌آید و در این موقع دیگر حقیقت برای شاگرد مفهومی ندارد و این اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که انسان بتواند دائماً با منیت خود مبارزه کند. چون این یک داستان ادامه‌دار است. فرد به کنگره می‌آید، آموزش می‌بیند، رشد می‌کند، جایگاهش بالاتر می‌رود، جایگاه که بالاتر رفت منیتش زیادتر می‌شود. درختی که میوه ندارد که آفت نمی‌زند. درخت اول باید شکوفه بزند و میوه بدهد وقتی میوه‌هایش درآمد دیگر آفت هم سراغش می‌رود. اینجا باید خود انسان تشخیص بدهد و شروع کند و آن را حل و درمان کند. درواقع می‌خواهم بگویم که انسان برای این‌که بتواند حقیقت یک موضوع را بفهمد، اول باید بداند و ببیند که در چه جایگاهی است. استاد است یا شاگرد؟ و در هر جایگاهی که هست حواسش باشد که آن شرایط را فراموش نکند و از دست ندهد. در وادی راجع به رمز و راز کشف حقیقت صحبت می‌شود. آقای مهندس رمز را به معنای راز پوشیده و پنهان معنا کرده‌اند. انگار که رمز یک مرحله از راز، پوشیده و پنهان‌تر است.

روی این مسئله خیلی فکر کردم و برای این‌که خودم بهتر متوجه شوم یک مثالی را برای آن پیدا کردم. زبان‌ها حروف الفبا دارند و حروف الفبایی که ما به‌واسطه آن‌ها زبان را می‌آموزیم رمز هستند. مثل الف، ب، ت یا a, b, c, و ... . زبان‌ها از اختراع‌های خداوند هستند چون در کلام‌الله مجید آمده است که از نشانه‌های او زبان‌ها است. گویی یک‌طوری در کلام‌الله اشاره می‌کند که زبان‌ها از اختراعات خداوند است. زبان‌ها حروف دارند. اگر ما حروف و قواعد یک‌زبان را نیاموزیم اصلاً از آن زبان سر درنمی‌آوریم.

مثلاً اگر یک متن چینی را در مقابل کسی که زبان چینی نمی‌داند قرار دهید، هرگز نمی‌تواند آن را بخواند. پس این‌که حروف چه قاعده‌ای دارند و طبق چه ترتیبی کنار هم قرار می‌گیرند و چه کلمه‌ای می‌سازند و این کلمات چطور جملات را می‌سازند، این‌ها رمز است و رمزهای آن زبان است و این مرحلهٔ ابتدای آن زبان است؛ اما مرحله دوم چیست؟ مرحله دوم مطالبی است که در آن زبان بیان می‌شود. مثلاً یک بیت شعر حضرت حافظ را اگر در نظر بگیریم؛ رمز آن همان حروف فارسی می‌شود و راز آن مفهومی و یا حقیقتی است که حضرت حافظ در آن کلمات می‌خواهد به دیگران منتقل کند. پس ابتدا باید رمز یا حروف الفبای آن زبان را آموخته باشیم تا بعد بتوانیم راز آن یا مفهوم آن را بفهمیم. در کنگره 60 هم ما این مطلب را داریم. رمز قضیه همان کشف متد DST است و راز قضیه همان درمان بیماری‌های لاعلاجی مثل کولیت روده یا میگرن یا صرع است؛ اما نکته مهم آن است که اگر کسی بخواهد حقیقت یک موضوع را درک کند باید در مسیر راستی و درستی باشد و این همان چیزی است که اول صحبت‌هایم عرض کردم. هر انسانی که دروغ کمتر گفت، به راستی نزدیکتر شد و هر انسانی که صادق بود، قدرت و توانمندی و توانایی فهم حقایق به او داده خواهد شد. چون حقیقت را با راستی می‌توانیم درک کنیم و با راستی است که قفل را می‌توانیم باز کنیم. گویی مزد کسانی که در صراط مستقیم هستند این است که آن‌ها قادر می‌شوند که مطالب و قواعد را خیلی راحت‌تر یاد بگیرند و چه چیزی بهتر از این. حال اگر من در جایگاه شاگرد هستم و ناسپاس هستم گویی از صراط مستقیم فاصله گرفته‌ام و این کج شدن از صراط مستقیم باعث می‌شود که من دیگر نتوانم یاد بگیرم. قبلاً ستونی بودم که صاف و قدرتمند بود ولی الآن کج شده‌ام و قدرتم را ازدست‌داده‌ام و دیگر نمی‌توانم بفهمم و یاد بگیرم. پس برای این‌که تغییر کنم باید علم بیاموزم و برای این‌که علم یاد بگیرم باید همیشه در صراط مستقیم باشم تا بتوانم از دریافت‌ها برخوردار شوم. البته زمانی که کج می‌شوم اولین کسی که ضربه می‌خورد خودم هستم چون قدرت خود را از دست می‌دهم. امیدوارم که همه ما در هر جایگاهی که هستیم از زاویهٔ درستش به مسائل نگاه کنیم و برای خودمان حق زیادی قائل نباشیم تا در آموختن همیشه برایمان باز باشد.


تهیه گزارش همسفر لیلا لژیون پنجم 

تایپ همسفر فاطمه لژیون پنجم و مسافر محمد رهجوی آقای میثم حاتمی

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: کارگاه آموزشی مجازی،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
عاطفه سه شنبه 27 اسفند 1398 06:44 ب.ظ
مثل همیشه عالی سپاس از شما⚘
همسفر بدریه نمایندگی آبادان یکشنبه 25 اسفند 1398 11:56 ب.ظ
با سلا و عرض ادب خدمت استاد گرامی مثل همیشه آموزش بی نظیر بود من همیشه آموزشهای شما رو دنبال میکنم،و توانستم خیلی به جلو پیش برم چون تمام جوابهای خود را در سی دی های شما پیدا کردم و سعی میکنم آنها را عملی کنم تا به آرامش درون دست پیدا کنم ،آرزوی سلامتی و تندرستی رو برای شما و خانواده محترمتان را از خداوند خواستارم
شهلا یکشنبه 25 اسفند 1398 12:25 ب.ظ
سلام و با تشکر مطالب بسیار آموزنده
خیلی استفاده کردم سپاس از شما
همسفر اعظم استکی شنبه 24 اسفند 1398 07:57 ب.ظ
سلام استاد امین عزیز:کلامتان و چهره آرامتان بازکننده گره های بسیاری در من بوده.
در حرکتتان همیشه رستگارباشید....

سلام و سپاس فراوان به عزیزان خدمتگزار تهیه
گزارش و تایپ .بسیار عالی و کامل سخنان استاد امین عزیز را جهانی کردید .
همسفر مهرنوش شنبه 24 اسفند 1398 05:33 ب.ظ
بسیار ممنون از جناب استاد امین انشالاه سلامت و موفق باشید
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic