پیام سی دی اضافه‌وزن 3- همسفر حدیث
پنجشنبه 18 مهر 1398 ساعت 04:49 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست همسفر فخری (لژیون یازدهم) | ( نظرات )

خداوند خود بهتر می‌داند که‌ چه‌ کسانی‌ را هدایت بنماید؛ و راه را با چه‌ چشمی خواهند یافت. آنان حتی اگر چراغ هم به دستشان بدهید‌ از ‌این‌که در ‌تردید‌ها قدمی در آسمان و زمین دارند، به ‌آنچه هست نخواهند رسید و یا بسیار دیر به مطالب پی ‌می‌برند و اگر این‌چنین نبود خداوند ‌در‌ وحی خود حیات و زندگی را ‌به صور گوناگون بیان نمی‌نمود. ما بایستی‌ در‌ هرلحظه از زمان، زمان بیهوده از دست نرود. زمان که می‌گوییم در استفاده در بعد زمین می‌باشد، ‌‌با گذراندن وقت کار مفید انجام بدهید و‌ در آن صورت مورد لطف و عنایت قدرت مطلق قرار خواهیم گرفت. ما، ‌در ‌آنچه ‌در کائنات است، اگر بگوییم بار‌ها‌و‌بار‌ها رفتن و آمدن می‌خواهد ‌و باید حوصله داشته‌اشیم و آهسته بدانید و پر نباشید ‌که‌ گرسنه طالب دانستن است. به‌ آنچه می‌بینید‌ و‌ دریافت می‌نمایید خوب توجه نمایید در ادامه همیشه به ‌آنچه خواسته‌اید خواهید رسید و ‌آنگاه آن روزنه‌ها‌ و تاریکی‌های ظلمت مطلق روشن چون روز می‌شود‌.

منابع اصلی غذاها به سه منبع تقسیم می‌شوند: شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها. این مواد غذایی برای عملکرد بدن حیاتی هستند، بدن انسان به حجم زیادی از آن‌ها احتیاج دارد و همه‌ی آن‌ها بایستی در برنامه‌ی غذایی ما وجود داشته باشد چراکه بدن به‌تنهایی توانایی تولید این مواد بسیار مغذی را ندارد.

کربوهیدرات‌ها درواقع قندها، نشاسته‌ها و فیبرهایی هستند که در میوه‌ها، غلات، سبزیجات، یافت می‌شود. در اصل، کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن هستند. کربوهیدرات‌ها به دلیل وجود کربن، اکسیژن و هیدروژن، در ترکیب شیمیایی آن‌ها، به این نام خوانده می‌شوند. معمولاً در رژیم غذایی برای لاغری، کربوهیدرات را مقصر اصلی چاقی معرفی می‌کنند، ولی میزان وجود کافی از آن در رژیم غذایی برای سلامتی ضروری است. کربوهیدرات‌ها به‌طورکلی به دو گروه تقسیم می‌شوند: کربوهیدرات‌های خوب و کربوهیدرات‌های بد.

کربوهیدرات‌های بد مثل شیرینی، نوشابه، غذاهای فرآوری شده، برنج سفید، نان سفید و دیگر غذاهایی که از آرد سفید درست می‌شوند. کربوهیدرات‌های خوب مثل غذاهایی که از گندم کامل ساخته می‌شود، سبزیجات، مغزها، غلات، میوه‌ها. کربوهیدرات‌های بد ارزش غذایی مناسبی ندارند و اما کربوهیدرات‌های خوب مثل غذایی که از گندم کامل و دیگر غلات به‌صورت کامل ساخته می‌شود، سبزیجات و میوه‌ها و حبوبات و مغزها بسیار مفید هستند.

فیبر غذایی، یک ماده‌ی مغذی با پایه‌ی گیاهی است، این ماده نوعی کربوهیدرات است اما برخلاف کربوهیدرات‌های دیگر نمی‌توان آن را به مولکول‌های قندی قابل‌هضم شکست، ازاین‌رو فیبر در حقیقت دست‌نخورده، از مجاری گوارش عبور می‌کند و وارد روده‌ی بزرگ می‌شود. در حقیقت اصطلاح فیبر خوراکی به بخش‌های غیرقابل‌هضم خوراکی‌های گیاهی اطلاق می‌شود. فیبر در تغذیه برای گوارش، تنظیم فعالیت روده، کنترل وزن، تنظیم قند خون، کنترل کلسترول مهم است و همچنان به طول عمر و کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است، برای مثال در سیستم گوارش فیبر غذایی به‌واسطه‌ی افزایش حجم مواد قابل دفع در روده‌ی بزرگ و تنظیم فعالیت آن، به بهبود گوارش کمک می‌کند، احتمالاً این مشهورترین فایده فیبر است. عبور مواد قابل دفع، حجیم‌تر نرم‌تر، آسان‌تر از دفع مواد سفت یا آبکی است، این نه‌تنها زندگی را راحت‌تر می‌کند، بلکه به حفظ سلامتی کلورکتال کمک می‌کند، بنابراین غذاهای سرشار از فیبر می‌تواند به کاهش خطر هموروئید کمک کند.

روده‌ی بزرگ از انتهای روده‌ی کوچک شروع می‌شود و به مقعد ختم می‌شود، مقعد هم همان دهانه‌ی روده‌ی بزرگ است که به خارج از بدن منتهی می‌شود. چه خوراکی‌هایی سرشار از فیبر هستند؟ در غلات کامل، لوبیاها، میوه‌ها، سبزیجات، یافت می‌شود. معمولاً فیبر در پوست میوه‌ها و سبزیجات غلظت بیشتری دارد.

پروتئین‌ها یکی از موضوعات مهم در هرم اصلی غذایی هستند و به‌طوری‌که روزانه چیزی حدود ۳۵ گرم پروتئین باید وارد بدن بشود. بدون پروتئین بدن انسان زنده نمی‌ماند، ماهیچه‌های ما نمی‌توانند بدون پروتئین عملکرد درستی داشته باشند. به‌طورکلی ۲۰% بدن انسان از پروتئین تشکیل‌شده. پروتئین تقریباً در تمام فرآیندهای حیاتی بدن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. مواد تشکیل‌دهنده‌ی پروتئین‌ها، مولکول‌هایی هستند که اسیدآمینه یا آمینواسید نامیده می‌شوند؛ بنابراین بخش بزرگی از سلول‌ها، ماهیچه‌ها، بافت‌ها، از اسیدآمینه تشکیل‌شده است، آمینواسید بر کارکرد اندام‌ها، غدد، زردپی یا تاندون‌ها، عروق، التیام زخم‌ها، ترمیم بافت‌ها، به‌ویژه ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست، مو و همچنین دفع تمام انواع مواد زائد تولیدشده در فرآیند سوخت‌و‌ساز بدن، بسیار ضروری هستند.

وقتی‌که غذاهای پروتئینی در دستگاه گوارش حرکت می‌کند درنهایت به اسیدهای آمینه‌ی منفرد، تجزیه می‌شود و جذب رگ‌های خونی می‌شوند و سپس بدن می‌تواند با استفاده از آن‌ها تا ۵۰ هزار پروتئین مختلف را تولید کند، حال اگر در رژیم غذایی کم‌بود پروتئین داشته باشیم، بدن به‌ناچار به تجزیه پروتئین‌های داخل بدن مثل ماهیچه‌ها و غیره می‌پردازد تا مهم‌ترین پروتئین‌های موردنیاز خودش را بسازد.

همان‌طوری که گفته شد همه‌ی پروتئین‌هایی که می‌خوریم و هم پروتئین‌هایی که در داخل بدن تولید می‌شود، از واحدهای کوچکی به‌‌نام اسیدآمینه تشکیل‌شده‌اند، می‌توان اسیدهای آمینه را مثل حروف الفبا تصور کرد که ما می‌توانیم با ۳۲ حرف، میلیون‌ها کلمه بسازیم و همین‌طور با ۲۰ اسیدآمینه که داریم، آن‌ها با قرار گرفتن به شکل‌های مختلف پهلوی هم می‌توانند پروتئین‌های بسیاری را تولید کنند، حال اگر یک یا چند پروتئین اسیدآمینه را نداشته باشیم، تولید پروتئین ضعیف می‌گردد و باعث مشکلاتی می‌گردد مثل مشکلات وزنی، مثل ریزش مو، مشکلات پوستی، اختلال خواب، نوسانات خلقی، اختلالات نعوظ، آرتروز، دیابت، عدم تعادل در دستگاه قلب، حتی اختلالات مربوط به یائسگی.

البته پروتئین‌ها به دو گروه عمده تقسیم می‌گردند: پروتئین‌هایی که به‌صورت خوراکی می‌خوریم و گروهی دیگر پروتئین‌هایی هستند که بدن خودش برای ساخت‌و‌ساز خودش می‌سازد.

خوراکی‌هایی که سرشار از اسیدآمینه هستند، حالا بهتر است مقداری از این خوراکی‌ها را معرفی کنیم: بادام، کلم، نارگیل، کرفس، آب تره، پیاز، نعنا، اسفناج، کنجد، شاهدانه، تخم آفتابگردان، سبزیجات، زنجبیل، کاهو، گوجه‌فرنگی، شلغم، انار، یونجه، هویج.

همان‌طوری که گفته شد اسیدهای آمینه اجزا سازنده پروتئین به شمار می‌روند و با آن‌که بدن ما قادر به تولید برخی از اسیدهای آمینه است، اما نیاز داریم که مابقی آن‌ها را برای بدن تأمین کنیم، اسیدهای آمینه‌ای که توسط بدن، عمدتاً در کبد تولید می‌شود را به‌عنوان اسید‌آمینه‌های غیرضروری نام‌گذاری می‌کنند و اسیدهای‌آمینه‌ای که بایستی جسم از مواد غذایی تأمین کند را، اسید‌آمینه‌های ضروری نامیده‌اند، بنابراین کلیه‌ی اسید‌آمینه‌های ضروری و غیرضروری را جسم، برای ساخت‌و‌ساز جسم نیاز دارد. تا بتواند پروتئین‌های لازم را برای سلول‌ها، عضلات و قسمت‌های حیاتی جسم فراهم کند. در ضمن این نکته را بایستی بدانیم که تنها گوشت‌ و ماهی نیست که می‌تواند پروتئین یا اسیدهای آمینه را فراهم نماید، بلکه مواد غذایی گیاهی نیز منابع خوبی برای تأمین آن‌ها می‌باشد.

گوشت، تخم‌مرغ، مرغ و فرآورده‌های لبنی به‌عنوان منابع پروتئینی به رسمیت شناخته‌شده‌اند چون حاوی تمامی اسیدهای آمینه ضروری هستند.

غذاهای غنی از اسیدهای آمینه: تخم‌مرغ، گوشت گاو، جوجه، جگر، گوشت قرمز، بوقلمون یا گوشت تمام پرندگان، کدوحلوایی، نخودفرنگی، گل‌کلم، کرفس، چغندر، گوجه‌فرنگی، گلابی، هلو، انبه، انجیر، قارچ، شیر، ماست، زردآلو، موز، سیب، هندوانه، بادام‌هندی، پسته، فندق، گردو، بادام، بادام‌زمینی، تخم آفتابگردان، دانه کنجد، میگو، گندم، جو، عدس، پیاز، کدو، سیر، جوانه‌ی گندم، غذاهای دریایی، حبوبات، پنیر.

نویسنده: همسفر حدیث رابط وبلاگ لژیون دوم

ویراستار: همسفر فخری لژیون یازدهم

همسفران نمایندگی آکادمی

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: پیامها،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید: